Lang voor het digitale tijdperk – en de ontwerpdisciplines die daarmee opkwamen – was er een uniek canvas dat visueel een miljoenenpubliek bereikte: de albumhoes voor vinylplaten. In 1938 kwam grafisch ontwerper Alex Steinweiss voor het eerst met een albumhoes toen hij als art director bij Columbia Records werkte. Al snel werd het een van de belangrijkste ontwerpdisciplines ter wereld. Niet zo gek dus, dat iedere ontwerper ervan droomde om zo’n hoes te ontwerpen.
Lees meerTijdens het afgelopen Songfestival sprong één kleur direct in het oog: het diepe, iconische International Klein Blue (IKB), gedragen door Joost Klein. Met zijn opvallende blauwe outfit en slimme marketingstrategie wist hij een blijvende indruk achter te laten op het podium én in de harten van het publiek. Maar waarom werkt deze kleur zo krachtig in marketing, en wat kunnen wij daarvan leren? In dit artikel duiken we in de wereld van IKB en laten we zien hoe simpel als een kleur al invloed heeft op jouw marketing.
Lees meer
Uit recent onderzoek blijkt dat er ongeveer twintig procent meer winst behaald wordt wanneer er (op de juiste manier) aandacht is voor design. Dat grafisch ontwerp belangrijk is voor een merk of bedrijf, is inmiddels duidelijk. De hamvraag is nu: hoe zorgen wij precies voor dat effect? Simpel: opvallen door af te pellen! Of, zoals Ludwig Mies van der Rohe al zei: "Less is more!"
Lees meer
Er zijn twee soorten marketing: Sales Activation en Brand Building. Hoewel de eerste soort op korte termijn voordelen oplevert, heeft Brand Building ook op lange termijn een positieve invloed. Meer focussen op dit marketingtype kan leiden tot meer klanten, meer sterke werknemers en meer winst. Daarom delen we in deze blog zes redenen waarom je als merk vooral moet blijven investeren in lange termijn merkopbouw.
Lees meer
Een campagne kan worden ingezet om je bedrijf, product of dienst onder de aandacht te brengen op de markt. Men denkt bij een campagne vaak alleen aan middelen als flyers, posters, billboards en reclames, maar wist je dat ook evenementen vaak een belangrijke rol binnen je campagne kunnen spelen?
Lees meer
Vaak ken je een grafisch werk wel, maar heb je geen idee wie het maakte. Nederland heeft een keur aan grafisch ontwerpers die internationaal groot aanzien genieten, maar hun namen raken jammer genoeg vaak geleidelijk in de vergetelheid. Hoog tijd om meer aandacht te besteden aan de grondleggers van de Nederlandse grafische vormgeving, dus!
Lees meer
Wanneer je ergens voor langere tijd woont, zie je vaak na een bepaalde periode de schoonheid van je eigen omgeving niet meer. Dat is min of meer een gegeven. Toen ik opgroeide in Elsloo, jogde ik vaak langs het Julianakanaal op weg naar Geulle of Stein, door het Elsloose bos of langs de Maas naar Meers. Ik beschouwde deze prachtige natuur toen als vanzelfsprekend. Ik verhuisde en kwam na verloop van tijd weer terug. Toen viel me pas echt op hoe bijzonder de natuur en het erfgoed in de gemeente Stein is.
Lees meer
Een project moet leiden tot een tastbaar resultaat, maar een creatief is een vrije geest: een interessant spanningsveld met de nodige uitdagingen voor de projectmanager. Hoe manage je de realisatie van een creatief idee? De handigste tips & tricks lees je in deze blog.
Lees meer
Het afgelopen jaar was waarschijnlijk niet wat je had gehoopt, maar tegenslag leidt vaak tot creativiteit. De Corona-pandemie heeft een dramatische invloed gehad op hoe we ons leven leiden; en voor velen van ons voelt het leven alsof het in de wacht is gezet. Met al deze extra tijd aan onze handen, hebben veel mensen nieuwe ambachten aangenomen en gebruiken ze kunst als een manier om op de crisis te reageren. Welke impact heeft deze wereldwijde gebeurtenis op ons leven?
Lees meer
Het is vandaag internationale vrouwendag, let’s celebrate! De vrouwenemancipatie heeft de afgelopen jaren grote sprongen vooruit gemaakt. Toch hebben we nog een lange weg te gaan, ook in de creatieve sector.
Lees meer
Het is zaterdagavond, de eerste avond van de avondklok. Samen met mijn partner geniet ik van een avondje Netflix, wanneer mijn telefoon opeens begint te pingen. Een hele reeks berichten in de groepsapp van Kamer8cht. Filmpjes en linkjes van ‘rellende’ jongeren in Stein. In ons Stein? Ik voel verbazing. Hoe kan dat? Dit druist zo in tegen de campagne die we de afgelopen periode hebben gevoerd: #SteinSamenSterk.
Lees meer
Het begin van een jaar is altijd een goede aanleiding om terug te kijken, vooruit te kijken en om te zien welke ontwikkelingen in merk, ontwerp en communicatie blijvend zijn, naar de achtergrond verdwijnen of juist versnellen.
Lees meer
Zoals het beroemde design duo Rudy VanderLans en Zuzana Licko (ontwerpburo Emigré) het ooit zo mooi verwoordde,“Design is a good idea”. Deze quote omschrijft precies waar een goed ontwerp aan moet voldoen. Is het een goed en logisch uitgewerkt idee, dan...
Lees meer
Elke bezoeker van een website doorloopt een koop- en oriëntatieproces, de customer journey. Hierbij zal de bezoeker vaak een rationele verklaring geven aan het eigen gedrag (‘ik koos voor deze hotelkamer vanwege de gunstige voorwaarden’) en is zich waarschijnlijk niet bewust van...
Lees meer
Naast alle misère heeft corona ons ook een aantal positieve dingen opgeleverd. Zo is thuiswerken binnen heel wat organisaties definitief doorgebroken en raakten ook andere ontwikkelingen in een stroomversnelling.
Lees meer
Dat zou je tenminste denken als je tegenwoordig een beetje rond surft op het wereld wijde web. De data (o.a. via cookies) die je achterlaat lijken steeds meer aan elkaar gekoppeld te worden. Maar gebeurt dat wel op een slimme manier?
Lees meer