De oplossing
Hoe Noord-Brabant de inclusiefste wil worden en welke kansen dat oplevert, laat de provincie op donderdag 24 november uitgebreid zien. Op een inspirerend congres in ‘s-Hertogenbosch ontdekken genodigden uit bedrijfsleven, overheid, onderwijs en relevante organisaties de volledige kracht van de Brabantse arbeidsmarkt. In een zeer dynamische en creatieve opzet worden zij gestimuleerd om de mouwen op te stropen en van Brabant de inclusiefste te maken.
Genodigden bepalen daarbij zelf de invulling van de dag. Zij hebben de keuze uit tal van sprekers, break-out sessies en een plenair programma met onder andere minister Carola Schouten, Tof Thissen van UWV, Kitty de Jong van FNV en Jacco Vonhof van MKB-Nederland. Binnen een breed scala aan thema’s krijgen de sociaal ontwikkelbedrijven de kans om zich inhoudelijk te profileren en businesscases te presenteren. Om het doel krachtig neer te zetten, werd vanuit het strategische denkkader als eerste een titel en communicatieconcept bedacht: ‘Brabant Werkt: Inclusief’, met als pay-off ‘Ontdek de kracht van onze arbeidsmarkt’.
Doordat achter het woord ‘inclusief’ eindeloos veel combinaties gemaakt kunnen worden, ontstaan er telkens nieuwe zinnen, begrippen of thema’s:
- Brabant werkt: Inclusief 7 podia,
14 sprekers en 101 een oplossingen
- Brabant Werkt: Inclusief Carola Schouten
- Brabant Werkt: Inclusief VDL
- Brabant Werkt: Inclusief Lenie
Daardoor is de titel niet statisch, maar dynamisch – net zoals de arbeidsmarkt.
Voortbouwend op de titel en pay-off hebben we een logo en visuele stijl ontwikkeld. Die gaan uit van de unieke talenten waarover ieder uniek mens beschikt, in de vorm van een vingerafdruk. De mensen in de visuele stijl zijn cartoonesk en op een fluïde manier vormgegeven. Zo kunnen ze in diverse uitingen worden ingezet. Om het informele en interactieve karakter van het congres te benadrukken, is er bovendien gekozen voor speelse, heldere pastelkleuren in roze, geel en blauw. Het informele karakter wordt nog eens extra benadrukt door de typografie, met de fonts ‘Fat Frank’ en ‘Ebony’, die regelmatig gebruikt worden op evenementenposters.
De volledige visuele stijl werd vertaald naar een digitale ‘save-the-date’, een fysieke gepersonaliseerde uitnodigingsmail, een informatieve website inclusief aanmeldprogramma, video voor LinkedIn en communicatiedragers voor het event zelf.