Toggle

Inventum Technologies / Merkontwikkeling en -activatie

Inventum Technologies / Merkontwikkeling en -activatie

De opdrachtgever 

Inventum Technologies uit Houten levert boilers en ventilatiewarmtepompen aan woningcorporaties, aannemers en installateurs. Het bedrijf bestaat al sinds 1908 en heeft een rijke historie. Wanneer eind jaren twintig van de vorige eeuw de nachtstroomtarieven worden ingevoerd, komt Inventum met warmwaterboilers (zo kan ‘s nachts voordelig water worden opgewarmd voor gebruik overdag). Ruim 30 jaar geleden introduceert Inventum als eerste in Nederland de warmtepomp. In 2023 opent Inventum een tweede fabriek om nóg meer warmtepompen te kunnen produceren en de verduurzaming van Nederland verder te versnellen.  

De uitdaging 

Inventum Technologies heeft behoefte aan een krachtige en eenduidige merkuitstraling. Wat voor onduidelijkheid in de markt zorgt, is dat het oorspronkelijke Inventum is opgesplitst in twee bedrijven. Het ‘andere’ Inventum maakt consumentenelektronica en heeft te maken met veel slechte online reviews. Verwarring met dit bedrijf is buitengewoon ongelukkig en moet stoppen. Een tweede uitdaging is dat het imago van Inventum Technologies al geruime tijd niet meer strookt met haar identiteit. In de markt is Inventum Technologies vooral bekend om de productie en levering van boilers, terwijl de grote kansen liggen bij innovatieve (ventilatie)warmtepompen. Hoe gaan we Inventum Technologies opnieuw positioneren in de markt en intern alle neuzen dezelfde kant op krijgen richting de toekomst?

Inventum Technologies / Merkontwikkeling en -activatie

De oplossing 

Om een einde te maken aan de verwarring met het andere Inventum ontwikkelen we een compleet nieuwe huisstijl en voegen we ‘Technologies’ toe aan de naam. Hierdoor nemen beide bedrijven veel meer afstand van elkaar en positioneert Inventum Technologies zich duidelijk als een professioneel en innovatief bedrijf. 

Na de visuele rebranding begint het pas, want we moeten het merk ook inhoudelijk opnieuw lading en betekenis gaan geven. Hiervoor nemen we de verschillende doelgroepen als uitgangspunt. Woningcorporaties, aannemers en projectontwikkelaars, adviseurs en installateurs: Inventum Technologies heeft ze allemaal iets heel anders te bieden. We ontwikkelen niet één maar vier specifieke proposities en werken die uit in afzonderlijke message houses. Zo definiëren we beloften en bewijsvoering op doelgroepniveau en maken we de weg vrij voor scherpe en consistente communicatie in de toekomst.  

Als een paraplu boven deze doelgroepgerichte benadering staat het merk Inventum Technologies en alles waar zij voor staat. In een aantal strategische merksessies zijn we op zoek gegaan naar de merkessentie. Wat maakt Inventum Technologies uniek? Waar staat het bedrijf voor en waar gaat het voor? 

Soms komen bij dit soort merksessies dingen aan het licht die een opdrachtgever volkomen vanzelfsprekend vindt, maar die juist heel bijzonder zijn. Zo is Inventum Technologies de enige 100% Nederlands fabrikant van warmtepompen met eigen innovatie & ontwikkeling en eigen productie. Ruim een eeuw innovatie uit eigen land! Met haar eigen ventilatiewarmtepompen heeft Inventum Technologies bovendien een unieke propositie: woningen kunnen duurzaam worden verwarmd zónder buitenunit of grondboring. Daarmee kan Inventum Technologies een waardevolle bijdrage leveren aan de energietransitie die zo hard nodig is in Nederland.

Innovatie als kernkracht 

Wanneer je al deze inzichten onder elkaar zet, begrijp je waarom het imago van boilerfabriek niet meer bij Inventum Technologies past! We schrijven een bevlogen merkverhaal waarin we in één A4 uiteenzetten wat Inventum Technologies drijft en wat zij kan betekenen voor haar opdrachtgevers. De merkbelofte formuleren we rond de kernkracht van het bedrijf: ‘Innovation lives here’.

Het nieuwe merk lanceren we met een groot merkevent bij de nieuwe fabriek in Houten. De inhoudelijke verdieping volgt op de nieuwe website, medewerkers worden meegenomen met een internal branding traject en de merkactivatie volgt op de VSK vakbeurs voor de E+W installatiebranche. Kamer8cht tekent voor alle interne en externe communicatie, de organisatie van het merkevent en het standontwep voor de vakbeurs. Uiteraard bouwen we de stand niet zelf, de techniek laten we aan netwerkpartners over, maar we zijn overal bij betrokken en zijn zo de regisseurs van de totale herpositionering. Ben je ook toe aan een nieuwe regisseur voor jouw merk. De deur van Kamer8cht staat altijd voor je open.