Toggle

Mwórveld Distillery / In een smaakvol jasje

Mwórveld Distillery / In een smaakvol jasje

De opdrachtgever 

Wat begon als een droom vanuit ambacht, smaak en kwaliteit wordt realiteit. Ger Arts, al jaren een gepassioneerde whiskeyliefhebber, begon zijn eigen distilleerderij in het Limburgse Moorveld. De naam? Mwórveld Distillery. De selectie van grondstoffen, uitgebalanceerde rijping en de juiste vaten blijken een recept voor succes!

De uitdaging 

Het eerste wat je ziet bij een product? De verpakking, natuurlijk! De eerste indruk is belangrijk en daarom is het zaak om de juiste verpakkingsoplossing voor de whiskey te bedenken. Hierbij moet rekening gehouden worden met de verschillende batches waarin het product wordt geproduceerd en de totale branding van de distilleerderij. Iedere batch kenmerkt zich door een eigen smaakpatroon. Whiskey is immers een natuurproduct. Het uitgangspunt voor de verpakking? De absolute kwaliteit die Ger nastreeft in al zijn producten; of het nu gaat om Whiskey, Gin, Kaore of de fruitdistillaten. Aan Kamer8cht de taak dit op een onderscheidende wijze uit te voeren.

Mwórveld Distillery / In een smaakvol jasje

De oplossing 

De basis van de verpakking is minimalistisch en tegelijkertijd elegant. We hebben ervoor gezorgd dat de typografische oplossing past bij het DNA van de producten én oprichter Ger Arts. Als lettertype is gekozen voor Neutraface, dat geïnspireerd is op de principes van de beroemde architect Richard Neutra. Ook de letters zijn gematcht met het merk: ze zijn open, neutraal, warm en menselijk.

Het etiket (voor en achter) van de whiskey ontwierpen we in lijn met de verpakkingskoker. Voor de vorm van de fles keken we naar de beschikbaarheid van basisvormen en namen we Gers ideeën rondom zijn product mee. De fles doet denken aan de Amerikaanse moonshine-flessen. Onder andere door het gebruik van een bruine dop (mét brandmerk van het Mwórveld-logo) krijgt de fles een eigen uitstraling.

 

We hebben tien batches vooruitgewerkt en kozen voor een kenmerkende batchaanduiding in combinatie met een eigen kleurstelling per batch. De eerste batch heet The First, de tweede The Second, de derde The Third, en ga zo maar door. Dit is nadrukkelijk te zien op het borstetiket. De batches zijn makkelijk te onderscheiden dankzij de verschillende kleurstellingen; van goud voor The First over rood naar blauw voor The Tenth. De naamgeving en kleurstelling dragen bij aan het idee dat de whiskey een collectors item is. Op het rug etiket staat een beschrijving van het product, waarbij rekening gehouden is met alle wettelijke tekstvoorschriften.

De ronde verpakkingskokers zijn geheel in lijn met de desbetreffende fles, zowel qua vorm van de opdruk als qua kleurstelling. Op de voorkant wordt het flesetiket herhaald en op de achterkant wordt hetzelfde gedaan met de beschrijving van het product. Als finishing touch is op de koker een quote van Ger toegevoegd, die de band tussen de whiskeymaker, whiskey en gebruiker benadrukt.

“Een goed ontwerp is puur. De kwaliteit zit in de nuances, net als bij goede whiskey.”

Ger Arts, eigenaar Mworveld Distillery

"We maken zuivere producten met een diepe smaak. Dat mag je ook terugzien in onze uitstraling. Siri van Kamer8cht voelt dat feilloos aan. Zij geeft uitdrukking aan wat wij bedoelen. Voor onze jenevers heeft ze een mooi strak ontwerp gemaakt met hele basic kleuren. Je ziet aan het etiket: hier zit iets bijzonders in. Heel puur. Dat lijkt simpel, maar het gaat om de nuances."

"Voor onze whiskey worstelden we bijvoorbeeld met het woord ‘batch’ om aan te geven dat elke productie weer net iets anders is. Alleen is ‘batch 1, 2 en 3’ zo afgezaagd. Siri bedacht ‘the first, the second, the third’. Een heel elegante oplossing waarmee je het eigen karakter van de batch benadrukt en de hele lijn naar een hoger niveau tilt."

"Kijk, onze producten zijn voor fijnproevers. De uitstraling van veel gins en whiskeys wereldwijd is van hoog niveau. Als ik dan steeds terug hoor hoe mooi en passend liefhebbers onze etiketten en website vinden, dan ben ik natuurlijk content."