Toggle Kamer8cht Kamer8cht Kamer8cht

Mwórveld Distillery / Ingrediënten voor een sterk merk

Mwórveld Distillery / Ingrediënten voor een sterk merk
De opdrachtgever 

Wat begon als een droom vanuit ambacht, smaak en kwaliteit wordt realiteit. Ger Arts, al jaren een gepassioneerde whiskeyliefhebber, begon zijn eigen distilleerderij in het Limburgse Moorveld. De naam? Mwórveld Distillery. De selectie van grondstoffen, uitgebalanceerde rijping en de juiste vaten blijken een recept voor succes!

De uitdaging 

Aan Kamer8cht de taak om te helpen de identiteit van Mwórveld Distillery te creëren en de huisstijl, het logo en het verpakkingsdesign te ontwerpen – en dat allemaal op basis van de merkstructuur. Al snel blijkt namelijk, dat het niet bij één product blijft. De basis is een minimalistische, doch elegante typografische oplossing die past bij het DNA van de producten én oprichter Ger Arts. Hoewel ieder product een eigen look en feel heeft, is zijn de basiskleuren van ieder etiket zwart-wit en is waar nodig een accent toegevoegd. Denk aan een kleurrange onder de whiskey’s van goud naar paars of een koperen, zilveren of gouden accent in het cijfer om onderscheid te maken tussen Kaore 1, 2 en 3. Het gebruikte lettertype is Neutraface. Deze typografie is geïnspireerd door de principes van beroemd architect Richard Neutra. De letters zijn open en neutraal, maar tegelijkertijd ook warm en menselijk. Een goede match met het merk Mwórveld.

Mwórveld Distillery / Ingrediënten voor een sterk merk
De oplossing 

Het organisatiemerk Mwórveld Distillery. staat centraal in het merkenschema. Daarnaast wordt er gewerkt aan een merkportfolio inclusief sub-branding voor externe producten. Deze bestaat uit het bastion brand Mwórveld Whiskey. De single malt whiskey wordt in meerdere batches gemaakt, met voor iedere batch een eigen nummer (the first, the second, the third...) en kleurcodering. Deze zijn in ruitvorm geplaatst op het etiket, voor snelle herkenning.

Omdat de whiskey jaren op vat moet rijpen, is er een aantal flanker brands gecreëerd. Allereerst een productlijn met jenever onder de merknaam Kaore, die onderverdeeld is in de sub-brands Kaore 1 (basisjenever), Kaore 2 (gerijpt op een Oloroso-vat) en Kaore 3 (gerijpt op een Moscatel-vat). Dankzij deze laatste wist Mwórveld Distillery nu al een prijs binnen te slepen: de prestigieuze Gold Award van de IWSC.

 

Een tweede flanker brand is Mwórveld Gin. Deze bitterzachte gin van 42 procent alcohol doet het niet alleen puur goed, maar is gemixt ook erg lekker. We hebben overal aan gedacht: een lekker cocktailrecept waarin deze gin een onmisbaar ingrediënt is, vind je in het mini receptenboekje dat bij het product komt.

Er is nog een flanker brand die Mwórveld Whiskey heeft uitgebracht: een lijn fruitdistillaten die vaak aangeleverd en gebotteld wordt door derden. Op dit moment zijn dat Flaneur (appelcider-distillaat) en Splendeur (eau de vie op basis van pruimen). In de toekomst zullen er nog meer fruitdistillaten verschijnen op basis van andere fruitsoorten.

Het begint met de passie en liefde voor het product en wordt aangevuld door de professionele en zorgvuldige vertaling hiervan door Kamer8cht. Et voilà: je hebt de basisingrediënten voor een sterk merk te pakken.

  • kamer8cht case study mworveld webshop
  • kamer8cht case study mworveld gin
  • kamer8cht case study mworveld glaasje zw
  • kamer8cht case study mworveld whiskey cask zw
  • kamer8cht case study mworveld stationary

“Een goed ontwerp is puur. De kwaliteit zit in de nuances, net als bij goede whiskey.”

Ger Arts, eigenaar Mworveld Distillery

We maken zuivere producten met een diepe smaak. Dat mag je ook terugzien in onze uitstraling. Siri van Kamer8cht voelt dat feilloos aan. Zij geeft uitdrukking aan wat wij bedoelen. Voor onze jenevers heeft ze een mooi strak ontwerp gemaakt met hele basic kleuren. Je ziet aan het etiket: hier zit iets bijzonders in. Heel puur. Dat lijkt simpel, maar het gaat om de nuances.
 
Voor onze whiskey worstelden we bijvoorbeeld met het woord ‘batch’ om aan te geven dat elke productie weer net iets anders is. Alleen is ‘batch 1, 2 en 3’ zo afgezaagd. Siri bedacht ‘the first, the second, the third’. Een heel elegante oplossing waarmee je het eigen karakter van de batch benadrukt en de hele lijn naar een hoger niveau tilt.
 
Kijk, onze producten zijn voor fijnproevers. De uitstraling van veel gins en whiskeys wereldwijd is van hoog niveau. Als ik dan steeds terug hoor hoe mooi en passend liefhebbers onze etiketten en website vinden, dan ben ik natuurlijk content.