Toggle

RWM / Samen scheiden

RWM / Samen scheiden

De opdrachtgever 

RWM verzorgt de afvalinzameling en reiniging in de Westelijke Mijnstreek. Samen met de gemeenten Beek, Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein streeft RWM naar de optimale scheiding en efficiënte inzameling van huishoudelijk afval. Bij de afvalinzameling geldt een gedifferentieerd tarief. Dat wil zeggen: een hoog tarief voor restafval en een laag tarief voor Gft-afval. In de regel geldt: hoe beter de bewoners hun afval scheiden, hoe minder ze hoeven te betalen.

De uitdaging 

Ondanks de financiële prikkel voor het scheiden van afval is er zeker nog verbetering mogelijk. De gemeenten hebben een duidelijke doelstelling: de hoeveelheid huishoudelijk restafval terugdringen tot 100 kilo per gezin per jaar in 2025 en uiteindelijk 30 kilo in 2030.
Minder restafval betekent dat je mensen moet stimuleren om verschillende soorten afval gescheiden naar de juiste bakken te brengen. Immers, als je GFT, glas, papier, verpakkingen, kleding/textiel en elektronica/batterijen apart wegbrengt, blijft er minder afval over in de ‘grijze zak’.


RWM vroeg ons een motiverende reclamecampagne te bedenken met een herkenbare visuele stijl, een prikkelende, positieve slogan en bijbehorende illustraties en fotografie.

RWM / Samen scheiden

De oplossing 

We wilden vooral voorkomen om schoolmeesterachtig over te komen. Een geheven vingertje is geen manier om mensen te motiveren.

Na een flinke brainstorm kozen we voor de slogan: Samen Scheiden.

Dit heeft iets collectiefs en vertelt mensen niet dat ze iets móeten doen. Er zit een tegenstelling in, wat hem extra spannend maakt. Het woord ‘afval’ staat niet in de slogan, omdat dat voldoende blijkt uit de context: de plek waar de slogan gebruikt wordt en heldere campagnebeelden die voor zichzelf spreken.

We willen de slogan eigenlijk nooit los en zonder context gebruiken. Er staat altijd iets bij dat hem meer lading geeft en een gewenste richting. Bijvoorbeeld:

Een geografische aanduiding:
Samen scheiden in Beek

Meer gemeenschapsgevoel:
Samen scheiden voor een schone stad

Of dé doorslaggevende motivatie:
Samen scheiden is geld besparen

 

Slogan als logo
De slogan 'Samen Scheiden' krijgt nog meer impact door een toepasselijke visuele stijl. Hij is kernachtig genoeg om ook te fungeren als duidelijk herkenbaar campagne-logo. Het logo krijgt een gesegmenteerde opbouw en een papierrachtige uitstraling. De letters zijn zelfs bijna gerecycled, het lijkt gescheurd uit papier of karton.

Die kleuren... Bam!
Qua vormgeving kiezen we voor actiematige felle kleuren, die meteen je aandacht trekken. De illustraties zijn echte eye-catchers: geabstraheerde producten zoals een klokhuis, een fles, een t-shirt en een drinkpak.

Outdoor campagne
Samen met RWM zetten we een outdoorcampagne op die gefaseerd alle afvalstromen onder de aandacht brengt. Extra informatie over deze afstromen en wat hiermee te doen is onder andere in een folder en op de website uitgelegd.

Zeg nou zelf: een vormgeving die het stadsbeeld opfleurt met een uitstraling waar je niet omheen kunt.

“Het niveau van conceptueel denken is bij Kamer8cht gewoon hoog”

Leonie Spronk, communicatieadviseur RWM

Kamer8cht bleek een goede sparring partner in de opzet en uitrol van de campagne. Intern moesten we even wennen aan de slogan 'Samen Scheiden', maar toen we zagen hoe de boodschap werd geladen, met sterke visuals en treffende koppen, waren we om.

De kracht zit in de eenvoud, hoewel er veel denkwerk achter zit. De campagne is ook veelzijdig: Kamer8cht maakt aansprekende A0-posters, folders en advertenties maar komt ook met duidelijke infographics of een poster op buurt- of dorpsniveau. Daarmee wordt ons verhaal iets van iedereen en juist dat vind ik zo knap gedaan.

Hun niveau van conceptueel en creatief denken is hoog, daarin vind ik Kamer8cht echt onderscheidend. En dan zijn het ook nog toffe mensen om mee te werken. Ik ben heel blij!