Toggle

RWM / Samen scheiden

RWM / Samen scheiden

De opdrachtgever 

RWM verzorgt de afvalinzameling en reiniging in de Westelijke Mijnstreek. Samen met de gemeenten Beek, Beekdaelen, Echt-Susteren, Sittard-Geleen en Stein streeft RWM naar de optimale scheiding en efficiënte inzameling van huishoudelijk afval. Bij de afvalinzameling geldt een gedifferentieerd tarief. Dat wil zeggen: een hoog tarief voor restafval en een laag tarief voor Gft-afval. In de regel geldt: hoe beter de bewoners hun afval scheiden, hoe minder ze hoeven te betalen.

De uitdaging 

Ondanks de financiële prikkel voor het scheiden van afval is er zeker nog verbetering mogelijk. De gemeenten hebben een duidelijke doelstelling: de hoeveelheid huishoudelijk restafval terugdringen tot 100 kilo per gezin per jaar in 2025 en uiteindelijk 30 kilo in 2030.
Minder restafval betekent dat je mensen moet stimuleren om verschillende soorten afval gescheiden naar de juiste bakken te brengen. Immers, als je GFT, glas, papier, verpakkingen, kleding/textiel en elektronica/batterijen apart wegbrengt, blijft er minder afval over in de ‘grijze zak’.


RWM vroeg ons een motiverende reclamecampagne te bedenken met een herkenbare huisstijl, een prikkelende, positieve slogan en bijbehorende illustraties en fotografie.

RWM / Samen scheiden

De oplossing 

We wilden voor alles voorkomen om schoolmeesterachter of uitleggerig over te komen. Een geheven vingertje is geen manier om mensen te motiveren.

Na een flinke brainstorm kozen we voor de slogan: Samen Scheiden.

Die heeft iets collectiefs en vertelt mensen niet dat ze iets móeten doen. Er zit een tegenstelling in, wat hem extra spannend maakt. Het woord ‘afval’ staat niet in de slogan, omdat dat voldoende blijkt uit de context: de plek waar de slogan gebruikt wordt en heldere campagnebeelden die voor zichzelf spreken.

We willen de slogan eigenlijk nooit los en zonder context gebruiken. Er staat altijd iets bij dat hem meer lading geeft en een gewenste richting.

Bijvoorbeeld een geografische aanduiding:
Samen scheiden in Beek

Of met meer gemeenschapsgevoel:

Samen scheiden voor een schone stad

Of met dé doorslaggevende motivatie:

Samen scheiden is geld besparen

 

Slogan als logo
De slogan is op zich al sterk, maar krijgt nog meer impact door een toepasselijke vormgeving. Hij is kernachtig genoeg om ook te fungeren als duidelijk herkenbaar campagne-logo. ‘Samen scheiden’ krijgt een gesegmenteerde opbouw en een papierrachtige uitstraling. De letters zijn zelfs bijna gerecycled, want lijken gescheurd uit papier of karton.

Die kleuren... Bam!
Qua vormgeving kiezen we voor actiematige felle kleuren, met een codering die aansluit bij de verschillende soorten afval. De illustraties voor bijvoorbeeld posters zijn echte eye-catchers, met geabstraheerde producten als een kartonnen doos, een fles, een klokhuis en een drinkpak.

Zeg nou zelf: een vormgeving die het stadsbeeld opfleurt met een uitstraling waar je niet omheen kunt.

“Het niveau van conceptueel denken is bij Kamer8cht gewoon hoog”

Leonie Spronk, communicatieadviseur RWM

Kamer8cht bleek een goede sparring partner in de opzet en uitrol van de campagne. Intern moesten we even wennen aan de slogan Samen Scheiden, maar toen we zagen hoe de boodschap werd geladen, met sterke visuals en treffende koppen, waren we om.

De kracht zit in de eenvoud, hoewel er veel denkwerk achter zit. De campagne is ook veelzijdig: Kamer8cht maakt aansprekende A0-posters, folders en advertenties maar komt ook met duidelijke infographics of een poster op buurt- of dorpsniveau. Daarmee wordt ons verhaal iets van iedereen en juist dat vind ik zo knap gedaan. Hun niveau van conceptueel en creatief denken is hoog, daarin vind ik Kamer 8cht echt onderscheidend. En dan zijn het ook nog toffe mensen om mee te werken. Ik ben heel blij!