Toggle Kamer8cht Kamer8cht Kamer8cht

Merkarchitectuur

De structuur van je merk bepalen

Veel merken bieden één product of dienst aan. Lekker simpel, daar houden we van. Maar wat als het nét iets ingewikkelder ligt? Als je merk verschillende (sub)merken heeft? Of een moederbedrijf met meerdere dochterbedrijven? Treed je dan als één overkoepelend merk naar buiten? Of geef je de voorkeur aan losstaande merken? In dit geval is het belangrijk om goed na te denken over je merkarchitectuur. De merkspecialisten van Kamer8cht willen je daar graag in adviseren.

Kamer8cht Merk Merkarchitectuur Headerfoto

Wat is een merkarchitectuur?

In een merkarchitectuur ligt de hiërarchie vast tussen verschillende merken, producten en diensten van een organisatie. Het is de manier waarop deze merken zijn samengesteld binnen het hoofdmerk.


Waarom heb je een merkarchitectuur nodig?

Losse merken met andere uitstralingen en identiteiten kunnen voor veel verwarring zorgen. Het creëren van een duidelijke merkhiërarchie voorkomt dit. Het is verstandig om hier aandacht aan te besteden in een van de volgende situaties:    

- Als je meerdere bedrijven onder één moederbedrijf hebt
- In het geval van overname of een fusie
- Als je verschillende producten en/of diensten gaat ontwikkelen
- In het geval van co-branding
- Als je bestaande merk niet meer volstaat
- Bij verschillende afdelingen die een eigen identiteit nodig hebben
- Bij marktveranderingen en innovatieprocessen


Hoe komt Kamer8cht tot een merkarchitectuur?

We doen eerst een grote stap terug en zoomen in op je bedrijfsstrategie. Welke producten, diensten of sub-merken horen bij je organisatie? En welke niet? In overleg bepalen we de juiste structuur. Word je merk een flanker brand, prestige brand, fighter brand of bastion brand? Dat zegt jou natuurlijk helemaal niks, maar dat geeft niet. We weten wat we doen.

In de praktijk

Concreet bestaat ons werk uit het bepalen van je merkarchitectuur, ook wel merkhiërarchie. Daarnaast kijken we naar de inhoudelijke, strategische en financiële kenmerken van het merk of de merken voor je organisatie. En brengen we uiteraard de risico’s in kaart. Maar hoe werkt zoiets? We vertellen er meer over in onderstaande case-study.

Mworveld Distillery
Wat begon als een droom, werd waargemaakt door een speciale crowdfundingsactie. Ger Arts, al jaren een gepassioneerde whiskeyliefhebber, begon zijn eigen distilleerderij in het Limburgse Moorveld. Aan Kamer8cht de taak om te helpen de identiteit van Mwórveld Distillery te creëren en de huisstijl, het logo en het verpakkingsdesign te ontwerpen – en dat allemaal op basis van de merkstructuur. Al snel blijkt namelijk, dat het niet bij één product blijft.

Lees meer

hans bours
Hans Bours
Strateeg
Meters maken met jouw merk?
Wil je jouw merk doorontwikkelen en kun je hierbij hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact met me op.
*Invullen vereist