Toggle

Merkonderzoek

Hoe gezond is je merk?

Dag in, dag uit worden mensen overspoeld met merken, commerciële boodschappen en andere prikkels. Als merk wordt het steeds lastiger om zichtbaar en onderscheidend te zijn. We leven in een maatschappij die behoefte heeft aan echtheid. Sterke merken blijven trouw aan zichzelf. En dus ook aan de consument. Maar hoe zit het eigenlijk met de gezondheid van jouw merk? Kamer8cht zoekt het uit door middel van merkonderzoek.

Wat is een merkonderzoek?

Een merkonderzoek is een analyse van je merk als geheel, vanuit verschillende invalshoeken. We ontleden je volledige merkidentiteit. Van je visie, missie en kernwaarden tot en met je idealen, drijfveren en inzichten.

 

Waarom heb je een merkonderzoek nodig?

In een merkonderzoek krijgen we inzicht in de positie van je merk binnen het denkkader van de consument. Maar daar blijft het niet bij. Kamer8cht zou Kamer8cht niet zijn als we geen aandacht zouden besteden aan ‘the bigger picture’. Want welk beeld heeft de doelgroep nou écht van je merk? Ligt je merkimago wel in lijn met je merkessentie? Het gedrag van de doelgroepen en de ervaringen die ze hebben is bepalend voor je merkbeleving.

 

Hoe komt Kamer8cht tot een merkonderzoek?

Een merkonderzoek is de pre-fase van merkontwikkeling. We analyseren je klanten, zodat we kunnen achterhalen hoe zij naar je merk, product of dienst kijken. Dat doen we niet alleen van binnenuit (interne analyse). We kijken juist van buiten naar binnen (externe analyse). Hier is een betrouwbaar marktonderzoek voor nodig. Denk aan eenvoudig deskresearch en (online) vervolgonderzoek, zoals enquêtes, focusgroeps en consumentenpanels.

In de praktijk

Concreet bestaat ons werk uit het analyseren van je merkidentiteit, merkimago, merkessentie, merkbeleving en merkreputatie. En zo bouwen we verder aan je merkloyaliteit. Het komt erop neer dat alle onderdelen van een merkonderzoek met elkaar in balans moeten zijn. Samen vormen ze één krachtig geheel. Maar hoe werkt zoiets? We vertellen er meer over in onderstaande case-study.



Approba / Help 1000 man aan de knoppen

Door vergrijzing en groei is er een gigantische behoefte aan nieuwe procesoperators. De genoemde bedrijven op Chemelot hebben een pact gesloten om de komende 10 jaar gezamenlijk 1.000 nieuwe procesoperators (B- en C-niveau) te werven. Zo willen zij onderlinge concurrentie in recruitment tegengaan en gezamenlijk een krachtige wervingscampagne ontwikkelen.

Lees meer

Joyce Mobertz
Projectmanager
Meters maken met jouw merk?
Wil je jouw merk doorontwikkelen en kun je hierbij hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op.
*Invullen vereist