Toggle

Merkstrategie

Wij geven je merk nóg meer betekenis

Betekenisvolle merken weten heel goed wie ze zijn, wat ze doen en waar ze mee bezig zijn. Ze maken bewuste keuzes met een duidelijke focus. Onderbouwd door een ijzersterke merkstrategie. Dat is precies de weg die jij moet bewandelen, om vervolgens uit te kunnen groeien tot een sterk merk. Maar hoe pakken we dat aan? Kamer8cht legt het graag aan je uit.

Wat is een merkstrategie?

Een merkstrategie is altijd het fundament voor een betekenisvol merk. Het is de koers die je merk vaart om zoveel mogelijk impact te kunnen maken. De resultaten uit je merkonderzoek en merkontwikkeling lopen er als een rode draad doorheen.

Waarom heb je een merkstrategie nodig?

Het antwoord is simpel: zonder een slimme merkstrategie bouw je geen sterk merk. Je strategie, die ook bestaat uit je merkpositionering en merkpropositie, vormt de onmisbare basis van alles wat je doet. Hierbij werken we richting een duidelijk doel: het creëren van eenheid en herkenbaarheid. Want dat zijn de uitgangspunten voor je merkpersoonlijkheid.

Hoe komt Kamer8cht tot een merkstrategie?

Wij zijn ervan overtuigd dat alles begint bij je merkidentiteit. Wie ben je? Waar sta je? Wat wil je? Daar gaan we ons op richten. In de volgende fase focussen we op je merkconcept: de wijze waarop je merk zich manifesteert. Dit doen we middels een overkoepelend merkverhaal en een krachtige merkbelofte. Als laatste werken we aan merkbeleving: de visuele en tekstuele vertaling van je merk. Denk aan een huisstijl, storytelling en website.

Een merkstrategie moet continu in beweging blijven. Bepaalde omstandigheden kunnen veranderen, van binnenuit of van buitenaf. Het is belangrijk om steeds weer te evalueren en te optimaliseren. Dit noemen we ook wel merkbewaking.

In de praktijk

Concreet bestaat ons werk uit het creëren van je merkpositionering, merkpropositie, merkpersoonlijkheid, merkidentiteit, merkconcept, merkverhaal, merkbelofte en merkbeleving. Het komt erop neer dat alle onderdelen van een merkstrategie met elkaar in balans moeten zijn. Samen vormen ze één krachtig geheel. Maar hoe werkt zoiets? We vertellen er meer over in onderstaande case-study.


Gemeente Stein / Iedereen zijn eigen slogan

De gemeente Stein heeft bewoners, bedrijven en bezoekers heel wat te bieden. Ze communiceert daar ook volop over, maar de consistentie ontbreekt. Talloze verschillende slogans, beeldmerken en logo’s dragen samen niet bij aan één duidelijke profilering van Stein. Op zoek naar een onderscheidende positionering en visuele identiteit schrijft de gemeente een pitch uit. Wij winnen de pitch en zijn inmiddels alweer enkele jaren de creatieve partner van de gemeente.

Lees meer

Joyce Mobertz
Projectmanager
Meters maken met jouw merk?
Wil je jouw merk doorontwikkelen en kun je hierbij hulp gebruiken? Neem vrijblijvend contact met ons op.
*Invullen vereist