In de eerste maanden van de quarantaineperiode vormden sociale media bijzonder populaire platforms om creativiteit tot uitdrukking te brengen. Om de golf van origineel gedrag online te kunnen analyseren, werd het
Four C-model van creativiteit ingezet. Een voorbeeld: op 16 maart 2020 werd een video van 9 seconden gepost van een
sok handpop die deed alsof hij tijdens het rijden auto’s opat (@gnuman1979). Het bijschrift was duidelijk: “Quarantaine Dag 6.” Dit filmpje kreeg meer dan 3 miljoen likes. Dit is één van de vele originele video’s die geplaatst worden door mensen die tijdens de lockdown proberen hun gezond verstand te behouden door creatieve en vaak humoristische content te plaatsen.
Een andere trend die snel viraal ging, bestaat uit individuen die hun vuilnis buitenzetten gehuld in kostuums. “
Bin Isolation Outing” werd een manier om plezier te hebben bij het opruimen van afval en tegelijkertijd te voldoen aan de eis om buitenshuis een masker of gezichtsbedekking te dragen. Het gebruik van tandenstokers om op liftknoppen te drukken of je eigen lichaam inpakken met huishoudfolie waren andere creatieve manieren om het aanraken van oppervlakken of elkaar in openbare ruimtes te beperken. Anderen begonnen zelf mondkapjes te maken, zodat de levering van essentiële PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen) kon worden gereserveerd voor gezondheidswerkers.
Ook de mensen die werkzaam zijn in de creatieve sector zetten hun vaardigheden tijdens de pandemie op een innovatieve manier in. Verschillende professionele musici hielden gratis online thuisconcerten om via donaties geld in te zamelen voor zorgverleners. Het Getty Museum startte de
Getty Museum Challenge, een uniek kunsthistorisch project, waarbij mensen in quarantaine iconische schilderijen recreëren met alles wat ze thuis kunnen vinden. Diverse vormgevers zagen de coronacrisis als inspiratiebron. De Milanese ontwerpers van CaroselloLab brachten het
DAC (Designers Against Coronavirus) boek uit, dat een digitaal archief is waarbij ontwerpers, illustratoren en creatieve studio’s van over de hele wereld hun visie op de pandemie delen. De opbrengsten van het boek kwamen ten goede van het Rode Kruis. Het Haagse design duo Studio Lennarts & de Bruijn startte het online project
Stay Sane, Stay Safe. Het werd een razend succes met meer dan 1700 inzendingen uit 82 landen. Ontwerpster
Marie Bee Bloom bedacht het biologische afbreekbare mondkapje met bloemenzaadjes onder het mom van “zet de wereld in bloei”, als antwoord op de milieuvervuiling door het achteloos wegwerpen van mondkapjes in de natuur. De ontwerpers van Ikea kwamen met een set van handleidingen om verveling tegen te gaan, door ons te leren hoe we forten, grotten en wigwams kunnen bouwen met meubels en huishoudelijke artikelen.