Toggle
20 juni 2020 / Blog

Help!
Ik word gevolgd.

Geschreven door Hans

Zo was ik, pre-Corona, op zoek naar een bestemming voor een weekje zon in het najaar. Al Googelend en surfend zette ik wat opties (locaties, accommodaties, vluchten, activiteiten, restaurants) voor mezelf op een rijtje. En, op papier (!), maakte ik daarna een programma. Vervolgens vluchten, accommodatie, etc. geboekt. Klaar! Wat schetst mijn verbazing. Nog weken erna werd ik via banners en buttons op websites en in social media ‘gestalkt’ met mijn zoekgedrag en kreeg ik allerhande aanbiedingen van touroperators, accommodaties en Tui Fly… Terwijl ik die laatste notabene al geboekt had. Vreemd toch dat grote partijen zich vaak verliezen in big data.

Data Driven Marketing

Het antwoord is slimme data. Oftewel ‘data driven marketing’ waarbij de ‘good old’ sales funnel uitgangspunt is. Een model notabene ontwikkeld vanaf 1898 (!) en dat vandaag actueler is dan ooit. Want om slimme positioneringen en proposities succesvol te branden, is o.a. de klantreis van groot belang. Hoeveel bezoekers heb ik nodig voor één transactie? Welke kenmerken heeft mijn (potentiele) klant? Welke middelen en ‘touchpoints’ heb ik om een bezoeker van mijn site langzaam te converteren naar een fan of koper? Hoe kan ik zijn profiel verrijken zodat ik hem beter leer kennen? Wanneer, waar en waarom haakt hij af? Hoe kan ik e-mail marketing en online advertising slim inzetten? Het mooie is dat de huidige technologie, binnen de wettelijke kaders van AVG, nog steeds heel veel mogelijk maakt. Het slim combineren van kwalitatieve en kwantitatieve data en het analyseren van de klantreis vanuit de positionering en propositie is daarbij essentieel.

"Het antwoord is
slimme data."

Bij Kamer8cht maken we daarvoor gebruik van een data driven platform met dashboards waarin we voor iedere opdrachtgever de sales funnel en klantreis kunnen uitwerken. We koppelen interne bronnen (owned & earned media) aan externe bronnen (payed media) om de database te verrijken. Dat kost tijd, aandacht en budget maar leidt ook tot minder hinderlijk stalkgedrag, meer respect voor de (potentiele) klant en dus tot meer succes voor onze opdrachtgevers.

En die vakantie…? Gran Canaria here we come!