Een explosie van blauw... Inderdaad, we hebben het over International Klein Blue (IKB), het iconische diepe blauw dat onvergetelijk is op het Songfestival podium. Vanaf het moment dat Joost Klein op het wereldtoneel verscheen, deed zijn levendige blauwe aura iets spectaculairs. Het nam ons mee op een bijzondere reis vol kleurrijke marketing en snelle internationale roem. In deze blog laten we je zien hoe zo'n inventieve marketingstrategie is opgezet, én hoe je dit kan toepassen op jouw merk. Durf je mee te duiken in de diepe blauwe zee van IKB en het Songfestival avontuur?
Kleurrijke marketing door een slim ontwerp
Was het je ook al opgevallen? Overal waar je keek, of je nu wilde of niet, bots je op Joost Klein en zijn boodschap van Europapa. Deze alomtegenwoordigheid is geen toeval, maar het resultaat van een slimme marketingstrategie. Wat ons interesseert als creatieve geesten, is de manier waarop Joost door zijn unieke ontwerpen een meme wist te creëren die, naast zijn persoonlijke verhaal in het lied, zijn bekendheid ten goede kwam.
Joost keek hiervoor naar de historische beelden en combineerde die met actuele trends en de revival van de jaren 90 in subculturen. Zo kwam hij ook op de extreme schoudervullingen en brede revers.

De kracht van International Klein Blue (IKB)
Je hebt ongetwijfeld zijn witte mullet en strakke maatpak met grote revers en extreme schoudervullingen opgemerkt. Maar wat echt de aandacht trok, was de kleur: International Klein Blue (IKB). Deze kleur heeft een bijzondere geschiedenis. Het is vernoemd naar Yves Klein, een beroemde Franse kunstenaar met Nederlandse roots. Yves Klein creëerde deze kleur in 1956 om de oneindigheid van de blauwe lucht vast te leggen, en gaf er zijn naam aan. Dankzij een unieke verfproces, behield de kleur een bijzondere, donzige uitstraling die bij het bekijken elke dimensie verliest - enkel diepte blijft over.
Beeldmarketing en het iconische pak van Joost
Het pak van Joost bewijst op een heel krachtige manier hoe effectief beeldmarketing kan zijn. Door bewust te kiezen voor een kleur met zo'n sterke betekenis en verhaal, positioneerde Joost zichzelf binnen enorm korte tijd op de markt. Hij toont aan dat een goed doordacht concept echt een verschil kan maken.
Helaas heeft Joost Klein besloten om in 2025 niet mee te doen aan het Songfestival. Maar zijn unieke marketing is een mooie les!
Meer informatie over Yves Klein
Ben je net zo gefascineerd door de kleur International Klein Blue (IKB) en wil je meer weten over Yves Klein, de man achter deze kleur? Check dan deze korte aflevering van Man en Kunst van Lucas de Man over het werk en leven van Yves Klein. Zeker de moeite waard!
Kamer8cht helpt je graag verder
Contacteer ons of kom eens langs om de mogelijkheden te bespreken.