Toggle
2 maart 2021 / Blog

Overheids-communicatie in tijden van corona

Geschreven door Hans Bours

Kijken naar wat wél kan

Deze campagne wijst niet met het vingertje. Met #SteinSamenSterk gaan we niet in op wat niet mag, maar juist op wat wél mag. We tonen acht portretten van mensen uit de gemeente Stein die er het afgelopen jaar het beste van hebben gemaakt. Van Petra die fanatiek sport, tot Debbie die ‘horeca-to-go’ opzet. Van Frank met als nieuwe hobby koken, tot Esther die uitdagingen in het lesgeven aangaat. Van Jesse en Michel die steeds hun bruiloft moesten aanpassen, tot Nancy die alle zeilen bijzet in het woonzorgcentrum Moutheuvel. En van de burgemeester die op tig borden tegelijk schaakt, tot Elles die haar winkel moet ombouwen. Deze mensen hebben stuk voor stuk iets moois gecreëerd in een lastige situatie.

Rellen om het rellen

We zijn een week verder. Ik analyseer wat er nu precies is gebeurd. De jeugd was maar op één ding uit: testosteron kwijtraken. Het was rellen om het rellen. En het vond niet alleen in Stein plaats, maar op verschillende plekken in Nederland. Als je gewend bent om ’s avonds met vrienden te chillen of te sporten, als het enige dat je nog hebt je wordt afgepakt en als je dan ook nog eens wordt overgeslagen in de communicatie… tsja, dan krijg je dit. Er wordt niet in de taal van de jeugd gesproken. De boodschap past niet bij hun belevingswereld en gaat niet via hun communicatiemiddelen. En dan kan de vlam snel in de pan slaan.

Nieuwe vormen van communicatie

Nieuwe communicatievormen komen en gaan vele malen sneller dan dat tien jaar geleden het geval was. Facebook, Twitter en WhatsApp is voornamelijk voor ouderen. Snapchat, TikTok en Telegram is voor de jeugd1. Op Telegram bijvoorbeeld, kunnen groepen communiceren door middel van versleutelde en zelfvernietigende berichten. Deze chats zijn niet te volgen door buitenstaanders, dus ook niet door officiële instanties. Negentig procent van de communicatie op deze media is vrij onschuldig. Maar zoals in het echte leven ook gebeurt: de overige tien procent verpest het voor de rest.

De cijfers van de Facebookcampagne van #SteinSamenSterk laten zien waar ons bereik voornamelijk ligt. Dat is bij de 25- tot 34-jarigen en de 45- tot 54-jarigen. En dus niet bij de jongeren tussen de 14 en 24 jaar.

1Bron: https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2020

"Met #SteinSamenSterk gaan we niet in op wat niet mag, maar juist op wat wél mag."

#SteinSamenSterk

Hoe nu verder? De rellende jongen hebben zichzelf geen plezier gedaan. Negenennegentig procent van de Nederlanders staat niet achter wat daar gebeurd is. Een kleine groep prijst de jeugd die de straat op ging onder de hashtag #WijZijnMetMeer. En wij? Wij gaan gewoon door met Stein voorzien van positieve berichten. We blijven kijken naar wat wél kan, in plaats van wat niet kan. Onze reporters zullen de komende tijd verslag doen van alle lichtpuntjes in de gemeente, op een eigen wijze en met het credo: #SteinSamenSterk.

Tien tips voor overheidscommunicatie in coronatijden:

1.  Richt je op datgene dat je kunt beïnvloeden, en niet op wat je niet kunt beïnvloeden;
2.  Communiceer op basis van feiten, maar doe dit op een empathische wijze;
3.  Laat zien wat wél kan, in plaats van wat niet kan;
4.  Pas de inhoud van de boodschap aan per doelgroep of sub-doelgroep;
5.  Verdeel je boodschap in hapklare brokken per onderwerp of onderdeel;
6.  Wil je in contact komen met 14- tot 24-jarigen? Schakel de nieuwe social media in;
7.  Kijk ook naar de communicatiekanalen die Nederlanders met een migratieachtergrond veel gebruiken;
8.  Zorg voor een duidelijke afzender van de boodschap en een duidelijk aanspreekpunt;
9.  Toets regelmatig of je boodschap wordt opgepikt en wordt begrepen;
10. Wees flexibel: je kunt de boodschap aanpassen op basis van nieuwe inzichten.
<.p>

Op zoek naar een strategische partner?
We horen graag of we jou kunnen helpen.

Neem hier contact met ons op!