Toggle
9 februari 2021 / Blog

Wat gaat 2021 ons brengen? Back to the future!

Geschreven door Hans Bours

2020. Tsja, daar is genoeg over geschreven. Eén van de belangrijkste lessen blijft: onder druk wordt alles vloeibaar – ook dat wat niet vloeibaar zou moeten worden. De enorme digitaliseringsslag die gemaakt is (vooral in relatie met het thuiswerken), gaat zeker niet verdwijnen. In de toekomst gaan we de combinatie tussen fysiek en digitaal (samen)werken nog meer terugzien. Deze digitalisering heeft positieve gevolgen als het gaat om het woon-werkverkeer, maar tegelijkertijd zorgt het ervoor dat er hogere eisen worden gesteld aan de digitale snelweg. Er zal een schifting plaatsvinden binnen de vele communicatieprogramma’s om te beeldbellen. Er blijven twee of drie grote spelers over, waarbij UX- en CX-design een doorslaggevende rol zullen spelen. Welke systemen zijn het meest intuïtief, werken het fijnst, voelen sociaal en voldoen tegelijkertijd aan alle AVG-regels? Microsoft Teams en Zoom maken een goede kans om uit te groeien tot wereldstandaard. Beeldbellen vraagt overigens ook nieuwe skills van werknemers. De persoonlijke ‘klik’ met collega’s wordt steeds belangrijker.

Wat gaat 2021 ons brengen? Back to the future!

Een ander belangrijk topic in 2021 is contentmarketing, al dan niet gekoppeld aan de begrippen ‘purpose’ en ‘storytelling’. Wat een aantal jaren geleden begon als een hype, is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze communicatiestrategie. We nemen steeds meer de tijd om een authentiek verhaal te vertellen op verschillende (online) platforms. Dit verhaal gaat verder dan alleen producten verkopen en omzet maken. De inhoud van de boodschap is relevanter dan ooit. Waar sta je als merk voor? Wat wordt je bijdrage aan de toekomst, aan je omgeving en aan de maatschappij? Het gaat om echte verhalen, zowel fictie als non-fictie. Mensen en menselijk contact staan centraal.
 
Dit jaar wordt de beeld- en luistercultuur nog dominanter. Podcasts luisteren en online programma’s kijken worden de norm. Digitale cloudoplossingen stellen ons in staat om op elk gewenst moment en op elke gewenste locatie televisie te kijken, onder andere via Netflix, YouTube of eigen platforms. Inscript marketing wordt net zo belangrijk als inscript sponsoring al is in de game-industrie. Het luisteren naar verhalen speelt een steeds grotere rol.

"De inhoud van de boodschap is relevanter dan ooit."
Hans Bours

‘Dichtbij’ is daarbij een cruciaal keyword. Als reactie op 2020 zullen mensen voorlopig minder reizen. Hoe dreigender de situatie in de wereld wordt, hoe groter de waardering voor de eigen omgeving is. Het gras bij de buurman is niet langer groener. Zodra we gevaccineerd zijn, voorspellen we een sterke opleving van (nieuwe) events. De huidhonger en drang om samen te komen, is groter dan ooit. Merken zullen zich daardoor ook meer profileren met en via deze events. Dat geldt niet alleen voor consumer brands, maar ook voor business-to-business en employer branding.
 
Lokaal nieuws, fake news en rabbit holes zijn de reden dat er een revival komt van serieuze kwaliteitsjournalistiek, waarvoor de consument bereid is te betalen. De consument benadert social media en het nieuws veel kritischer dan voorheen. Er komt een duidelijke scheiding tussen het journalistieke en het commerciële product. De uitdaging voor communicatieprofessionals zit ‘m in het delicate evenwicht tussen de eigen boodschap en respect voor het medium. Kranten, tijdschriften, omroepen, televisiezenders en radiostations zullen nog meer samenkomen in overkoepelende bedrijven, mede om te voldoen aan de stijgende vraag naar goede contentplatforms. Onder aanvoering van overheden zal de consument alerter zijn op privacy en data. “The future is private,” zei Mark Zuckerberg terecht.
 
Tot slot: ook design zal in 2021 veranderen. We krijgen steeds meer behoefte aan optimisme. Dat zal zich vertalen in ontwerp- en beeldconcepten, ook in video en fotografie. De grauwsluier maakt plaats voor felle kleuren, vette contrasten, maffe beelden, ronde organische en vrije vormen en verschillende soorten typografie binnen een concept. We mogen weer, en dat willen we van de daken schreeuwen. Zoals Remco Campert in 1961 (!) al schreef: het leven wordt weer “vurrukkulluk”, let maar op!



Op zoek naar een strategische partner?
We horen graag of we jou kunnen helpen.

Neem hier contact met ons op!