Toggle
20 september 2020 / Blog

Wat maak je menu?

Geschreven door Henk Sipers

Naast alle misère heeft corona ons ook een aantal positieve dingen opgeleverd. Zo is thuiswerken binnen heel wat organisaties definitief doorgebroken en raakten ook andere ontwikkelingen in een stroomversnelling. De culinaire afhaalmaaltijd bijvoorbeeld. Waar de betere restaurants voorheen hun neus ophaalden voor thuisbezorgen, gingen ze nu noodgedwongen en met de nodige creativiteit overstag. Onlangs bestelde ik samen met mijn schoonzus en schoonbroer een doe-het-zelf maaltijd op niveau uit Maastricht. De website beloofde een kinderlijk eenvoudige bereiding: “Alles zit in deze doos en thuis hoef je het hoofdgerecht maar deels au bain-marie te verwarmen”. Het liep anders.

In de doos vonden we een rijke schakering aan doosjes met allerlei gekleurde ingrediënten en gesealde pakketjes vlees en vis, al dan niet voorzien van een gestift nummertje. Nog altijd vol goede moed lieten we de bijgevoegde brief met instructies van hand tot hand gaan. Daarin stond eigenlijk maar één ding op: kijk op YouTube… Tien minuten later staarden we alle drie stilletjes naar de inmiddels alweer zwart geworden schermpjes van onze iPhone. Niemand begreep er iets van. Dit was het begin van een middag oneindig vaak videobeelden terugkijken en met groeiende wanhoop de beelden vergelijken met wat er in de pan gebeurt. Gelukkig was de bijgeleverde wijn heerlijk, maar uiteindelijk lieten we alle ambities varen en maakten we van ons culinair driegangenmenu één grote shared dish. Daar hebben we uiteindelijk hartelijk om gelachen (ja, echt) en eerlijk is eerlijk: het was heerlijk.

"...er moet ‘alleen nog even’ over worden gecommuniceerd."

Maar wat kunnen we hier nou van leren?

In dit geval waren de ingrediënten én het recept waarschijnlijk dik in orde. Zelfs de doorvertaling naar thuisbereiding was grotendeels prima, alleen de communicatie niet. Dat is iets dat we vaker terugzien: communicatie als sluitstuk. Het nieuwe product of de nieuwe service, de innovatie of doorontwikkeling is al helemaal doordacht, er moet ‘alleen nog even’ over worden gecommuniceerd. Dat is jammer, want zo benut je maar een klein deel van het werkelijke potentieel dat communicatie heeft. Als je communicatie al in een eerder stadium betrekt, kan het product of de dienst daar zelf echt veel beter van worden. In het geval van de culinaire thuismaaltijd: alleen al afzonderlijke doosjes voor de ingrediënten van de verschillende gangen had het aanzienlijk eenvoudiger gemaakt om alles vanaf het begin te overzien. Een naast het YouTube filmpje een ‘traditionele’ beschrijving op papier had ook veel verheldering gebracht. Ik zou dat nu ‘multiplatformcommunicatie’ kunnen noemen, maar bij Kamer8cht houden we dingen graag simpel, dus ik noem het gewoon gezond verstand.

Ik kijk uit naar de volgende kooksessie, met evenveel interesse in de gerechten als de communicatie waarmee ze tot stand moeten komen!

Op zoek naar een strategische partner?
We horen graag of we jou kunnen helpen.

Neem hier contact met ons op!