Toggle

CHILL / Empowering tomorrow's talent

CHILL / Empowering tomorrow's talent

De opdrachtgever 

Sinds 2011 werkt CHILL op Brightlands Chemelot Campus aan innovatie en ontwikkeling van mensen en oplossingen. Dat doet ze door op allerlei manieren bedrijfsleven en onderwijs met elkaar te verbinden. Enerzijds ondersteunt CHILL bedrijven met diensten voor human capital- en onderzoeksuitdagingen, anderzijds biedt CHILL leerlingen en studenten volop mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen in een innovatieve omgeving.

Concrete opdrachten van bedrijven in de procesindustrie, maakindustrie, chemische industrie en biotech vormen de input voor de vernieuwende onderwijsconcepten van CHILL. Afhankelijk van de vraag werken studenten, onderzoekers, labmedewerkers van CHILL en vertegenwoordigers van het bedrijf samen. Zo komt voor ondernemers hoogwaardig onderzoek binnen bereik dat anders onbetaalbaar zou zijn. Serieus onderzoekswerk levert studenten en onderzoekers dan weer een schat aan inzichten en ervaringen op.

Onderwijs en ondernemen komen ook samen in op maat gemaakte ontwikkelprogramma’s. Zo helpt CHILL bedrijven om hun medewerkers persoonlijk en professioneel te laten groeien.

De uitdaging 

CHILL wil zichzelf duidelijker en krachtiger profileren richting de verschillende stakeholders. Dat begint al bij de naam. CHILL staat  voor ‘Chemelot Innovation and Learning Labs’, maar wil veel meer op eigen benen staan.  Sinds haar oprichting heeft CHILL de nodige ontwikkeling doorgemaakt. Veelal is dat spontaan gegaan, op basis van vraagstukken en uitdagingen die zich aandienden. Hierdoor is intern ook niet altijd meer duidelijk waar men aan toe is. “Hoe voorkomen dat we meedeinen op de belangen van alle stakeholders en geven we zelf meer sturing aan CHILL?” Dat is de kernvraag waarmee CHILL bij Kamer8cht aanklopt. Een vraag op het snijvlak van strategie, identiteit en communicatie.

CHILL / Empowering tomorrow's talent

De oplossing 

Je kunt pas keuzes maken die bij je passen, als je weet wie je bent. Voor CHILL gaan we dan ook eerst de essentie van het merk verkennen. In een strategische verdiepingssessie met medewerkers uit verschillende delen van de organisatie komen we tot de kern.

We willen veel duidelijker maken waar CHILL voor staat en waar het naartoe gaat. Een organisatie met een duidelijke purpose en visie kan ook intern voor veel meer samenhang en samenhorigheid zorgen. Als we uitzoomen voorbij innovatie en leren, dan komen we uit bij dé twee grote thema’s van onze tijd: verduurzaming en arbeidsmarktkrapte. Dáár wil CHILL aan bijdragen en vrijwel alles wat ze doet, heeft hiermee te maken.

CHILL richt zich op de menselijke kant van duurzame innovatie en ontwikkeling. Dit kerninzicht vertalen we naar de merkbelofte:

Empowering Tomorrow’s Talent

Hoe we dit doen en waarom, schrijven we uit in een merkverhaal van één A4. Dit is een beproefde manier om iedereen binnen de organisatie te verbinden rondom één centraal narratief. De why, how en what komen erin terug, evenals de belangrijkste beloften én bewijsvoering.

 

Visuele identiteit en vormgeving
Het verhaal vormt de basis voor de creatie en evolutie van een krachtige visuele identiteit. Dit vertalen we naar onderscheidende en herkenbare middelen, zoals stationery en signing binnen en buiten het CHILL-pand.

Herpositionering met impact
Bij deze herpositionering was een verfijning van het beeldmerk en de bijbehorende vormentaal essentieel. Het woordbeeld zelf functioneert al als beeldmerk, terwijl het beeldmerk op zichzelf sterk genoeg is om uiteindelijk ook stand alone voldoende identiteit creeert. De vormentaal is gestructureerd teruggebracht tot de essentie, zodat deze als herkenbaar visueel element blijft functioneren.

Een dynamische visuele identiteit ontstaat door een zorgvuldig samenspel van typografie, fotografieconcept, kleurpalet en modulaire vlakverdelingen. Dit zorgt voor een flexibele en consistente uitstraling die blijft evolueren zonder de kern te verliezen. Een duurzame identiteit!